Arugambay, Ella en het zuiden! - Reisverslag uit Arugam Bay, Sri Lanka van Inge Horst - WaarBenJij.nu Arugambay, Ella en het zuiden! - Reisverslag uit Arugam Bay, Sri Lanka van Inge Horst - WaarBenJij.nu

Arugambay, Ella en het zuiden!

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

29 Juni 2015 | Sri Lanka, Arugam Bay

En dan uiteindelijk het laatste verslag van mijn reis! Ik was geëindigd bij mijn eerste dagen in Arugambay. Arugambay is in een paar woorden te omschrijven: zon, zee, strand, surf en heeeel veel party`s!! En uiteraard het vele lekkere eten niet te vergeten. Er zijn verschillende surfspots waaronder Peanutfarm en Whiskeypoint. Peanutfarm heet zo omdat daar vroeger letterlijk een peanutfarm stond, maar waarom Whiskeypoint zo heet geen idee. Maar de naam was vet en de golven waren daar goed te noemen!
Mijn dagindeling was sochtends rond 5-5.30 opgehaald worden met de tuktuk en gedropt worden op 1 van de surfspots. Een surfsesie tot ongeveer 8 uur dan ontbijten en nog een surfsessie tot 10 uur. Daarna was het siesta tijd want tussen 12 en 15 wil je echt niet in de zon komen. Lunch was meestal rond 14.30.
Na 15 uur kon ik weer lekker op het strand gaan liggen of als er golven waren op babypoint kon ik daar nog even surfen. Uiteraard dinertijd was rond 19.30 en dan savonds naar een feestje.
Aan het begin van mijn 2e week Arugam arriveerde Roos en Kitty!! Super gezellig en wij hebben de hele 2e week hetzelfde schema doorgezet met zijn 3en. Er was trouwens ook tijd over om te gaan shoppen natuurlijk en wat leuke kleren te kopen. Onder andere een custom made bikini!
Na de 2 weken Arugam dacht ik het is tijd voor iets anders ik ga naar Ella!
In de bus naar Ella Johanna uit Duitsland tegengekomen. Zij kende een leuk guesthouse in Ella dus daar zijn we heen gegaan. En of het een goed guesthouse was. We kregen een kamer zo groot als een balzaal met 3 mega bedden, een tafel, 2 loungestoelen, een kaptafel en een megabadkamer!! Alles voor maar 1000 rupies. De eerste dag hebben we Little adam`s peak gedaan. Gelukkig is het inderdaad in alles het kleine broertje van de gewone Adam`s peak en het was een makkelijke wandeling. Niet te min was het een erg mooie wandeling en hadden we een prachtig uitzicht. S`middags zijn we naar een groene theeplantage gelopen met een fabriek erbij. De fabriek was immens groot net als de plantage. Helaas ging het precies toen wij arriveerde keihard regenen. Een wandeling over de plantage konden we dus vergeten. Uiteindelijk hebben we 2 uur gewacht tot het droog zou worden wat niet gebeurde. Toen hebben we toch maar een tuktuk besteld met nog 2 Australiërs die ook gestrand waren. 4 personen in 1 tuktuk kan natuurlijk makkelijk!! Het is gewoon erg gezellig achterin dan. :D
De dag erna is Johanna vertrokken en heb ik een wandeling over het spoor gemaakt naar een brug. Savondd kwam Signe aan in het hostel.
Met haar ben ik gaan eten in het Chill restaurant en daar kwamen we nog 4 andere tegen en de volgende ochtend zijn we met zijn 6en de Ella Rock gaan beklimmen. Wij dachten dat het zonder gids wel zou lukken, niet dus na een half uur lopen waren we al zeker 3x verdwaald. Toch maar een boer gevraagd of hij ons naar boven wilde brengen voor 400 rupies.
De dag erna zei Signe dat ze naar Arugambay ging en ik ben maar weer mee terug gegaan!
Weer terug in Arugambay maar weer een welkomsparty en de volgende dag een goodbyparty want Roos en Kitty gingen weg.
Zaterdag was ik met Signe weer gaan surfen in Peanutfarm en tijdens het zwemmen hoorde ik meiden Nederlands praten. We raakten in gesprek en het bleek dat ze stage liepen in Sri Lanka bij een revalidatiecentrum voor gehandicapten kinderen als fysio!!
Aangezien dat precies is wat ik wil gaan doen later hebben zij voor mij geregeld dat ik een weekje mocht meelopen.
Uiteraard weer een goodbyparty!! (nu echt de laatste in Arugambay) Afscheid genomen van Signe en zondag met de meiden op naar Kandy naar Home of hope.

Helaas was het de hele week heel slecht weer. Het regende elke dag en het was koud (23 graden). De hydrotherapie ging niet zo vaak door en veel kinderen kwamen niet omdat ze het te koud vonden. Gelukkig waren en wel wat patienten dus ik heb een goed beeld gekregen van het werk wat ze daar verrichten. Het is een enorm mooi project en ze proberen alles uit de kinderen te halen. Er staat hele mooie apparatuur om mee te werken en er is veel speelgoed om het kind mee te trainen. Verder waren de meiden bezig met een hele mooie muurschildering van finding nemo. Hier heb ik veel aan mee kunnen helpen in de tijd dat we geen patienten hadden. Na deze week was dan toch echt mijn laatste week aangebroken van mijn vakantie. :( :( :(

In vogelvlucht ben ik nog naar het zuiden gegaan en heb ik Matara, Weligama, Mirissa bay en Galle bezocht. In Matara had ik heel veel geluk ik had een hostel uitgezocht, maar toen wij daar aankwamen was er niemand thuis. Aan de tuktuk driver gevraagd of hij mij niet ergens anders kon droppen. Gedropt bij een vriend van hem die snorkeltours organiseert. Ik hoefde maar 1500 rupies te betalen en ik had een heel huis voor mijzelf, ontbijt, bananen en papayas s`middags en hij wilde ook nog wel avondeten voor mij maken maar dat heb ik afgeslagen.
De volgende morgen bood hij mij ook nog een snorkeltour aan. Hier heb ik natuurlijk geen nee tegen gezegd en we hebben 1.5 uur gesnorkeld. Ik heb heel veel mooie gekleurde vissen gezien en ik heb gesnorkeld met schildpadden!! 3 hele grote schildpadden. En ik hoefde er niets voor te betalen!!
Daarna snel door naar Weligama om nog even te surfen. Dit ging echt heel erg lekker. De golven waren wel wat ruig en het was alleen nog maar schuim, maar ik kon surfen.
Volgende ochtend door naar Mirissa bay. Wat een fantastisch mooi strand is dit. Echt super wit en de zee mooi helderblauw. Wel komen er nu heel veel kwallen aangezwommen doordat de zeestroming anders wordt.

Als laatste een bezoek aan het prachtige Galle. Dit Fort is het mooiste wat ik gezien heb op heel Sri Lanka. Het is eigenlijk een fort met een stad erin maar helemaal in oude stijl gebouwd. Dit was werkelijk waar het mooiste stadje wat ik gezien heb op mijn hele reis. Hier heb ik 1.5 dag doorgebracht en lekker geshopt en veel cultuur gesnoven. Vanaf het fort kon ik ook schildpadden bekijken in het water en een prachtige zonsondergang gezien. Helaas was hierna mijn reis toch echt afgelopen.
Via Colombo naar Negombo om daar mijn laatste dag door te brengen.
Dit was uiteindelijk een super leuke dag. Ik kwam smorgens 2 belgen tegen die net gearriveerd waren en heb hun heel veel tips kunnen geven. Smiddags net voor de lunch kwam ik ze weer tegen en zijn we samen gaan lunchen. Tijdens de lunch kwamen zij op het idee dat we een welcome/goodbyparty moesten geven. We zijn in de lonely planet gedoken om te kijken of er ergens een leuke kroeg te vinden was en hebben daarna alle andere toeristen in het restaurant uitgenodigd!
We zijn savonds eerst lekker gaan eten en daarna naar de Rodeo gegaan waar de andere ook al waren. Het werd een superleuk afscheidsfeestje!

De volgende dag vliegen naar Londen wat een kutvlucht was dat. De stoelen waren zo krap dat zelfs ik met mijn knieen tegen de stoel voor mij kwam. Ik heb dus maar de hele dag films gekeken: Rapunsel, Gladiator, Finding Nemo en Assepoester. Daarna ben ik spelletjes gaan spelen en heb ik nog wat muziek geluisterd. Daarna moest ik natuurlijk nog 11 uur wachten voor mijn vlucht naar Schiphol. Pfff ik heb ergens een rij stoelen gevonden zonder leuningen zodat ik languit kon liggen. Ik heb geprobeerd wat te slapen maar dat werkt toch echt niet. Mijn vlucht vertrok om 6.50 en om 4.30 was ik echt klaarwakker en dacht oke nu ga ik maar naar de vertrekhal. Bleek dat ik in de verkeerde terminal was en dat ik snel naar de goede moest. Ik wist serieus niet hoe groot en onoverzichtelijk Heathrow was. Uiteindelijk was ik serieus pas om 6.20 bij mijn gate en kon ik gelijk boarden!! Mijn eigenlijke plan was te slapen tot 5 uur en dan een keer vertrekken. Dan had ik gewoon mijn vlucht gemist!!
Maar ik was precies op tijd en ben weer in Nederland gearriveerd met gelukkig heel erg mooi weer!

Dit was een fantastische reis om nooit meer te vergeten! Ik heb ontzettend veel mooie en soms wat minder mooie dingen meegemaakt, maar stuk voor stuk herinneringen die ik niet meer kwijt wil.

• 30 Juli 2015 - 23:32

Alexander:

Wat ontzettend leuk om jouw verhaal te lezen! Je hebt mijn gevoel versterkt met betrekking tot de schoonheid van het land. Helaas ook de negatieve vermoedens bevestigd met betrekking tot opdringerige locals. Ik vertrek volgende week voor een maand naar Sri Lanka en ga daar alleen rondreizen. Ik ben een man en volgens mij is dat al een groot voordeel. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je nog nuttige tips voor me hebt...veel scams en dergelijke? Heb je veel andere solo backpackers ontmoet? Als je wilt reageren kan dat ook via mijn email. Groetjes, Alexander

• 01 Augustus 2015 - 20:03

Inge:

Hey Alexander!

Ik heb jou mailadres niet alleen jou fb. Daar heb ik op gereageerd. :)

Groetjes Inge

• 03 Augustus 2015 - 17:26

Hoi! Ik heb even een account aangemaakt, misschien kan je dan mijn email wel zien. Ik heb namelijk geen Facebook dus ik denk dat je op die van een ander hebt geplaatst. ;) Ik hoop nog iets van je te horen! Groetjes, Alexander

• 04 Augustus 2015 - 08:14

Inge:

Wat vet dat je naar Sri Lanka gaat!!!! grin-emoticon Het is echt te gek daar. Alleen als man scheelt idd heel erg veel. Ik weet niet of je toevallig blond bent. Maar dan zul je wel veel bekijks trekken. Ze zijn het niet gewend.

Dingen die je echt moet doen zijn: treinreis van Kandy naar Ella, Ella zelf, Arugam Bay (surfen!!! En partying! ), Galle (mooiste stad van het eiland) en Mirissa bay (tis daar wel kwallentijd).

Verder zul je gek worden van de tuktuk drivers. Ze vragen altijd teveel en blijven aan je trekken. Het eten is fantastisch maar super spicy! De eerste paar keer heb ik huilend en zwetend in een restaurant gezeten. XD

Er zijn erg weinig solobackpackers. Je vind in Arugam bay wel veel solo surfers.
    Heb je verder nog vragen kom maar door!

iig heel veel plezier!!!

• 05 Augustus 2015 - 10:06

Alexander:

Ja ik heb er ook erg veel zin in. Morgen vlieg ik naar Colombo! Het lijkt er wel op dat tuktuk drivers overal een irritant karakter hebben. ;) Gelukkig is het wel een makkelijk vervoersmiddelen voor kortere afstanden en lekker goedkoop - tenzij je weer opgelicht wordt natuurlijk. Ik ben inderdaad blond. Heb wel wat ervaring met reizen en ben in andere delen van de wereld ook vaak een bezienswaardigheid. Maar dat vind ik niet zo erg..

Die plaatsen staan allemaal op mijn lijstje. Wel fijn om te weten dat wanneer ik het alleen reizen even zat ben ik altijd naar Arugam Bay kan om daar te surfen en te feesten. XD

Gek eigenlijk dat er niet veel solo backpackers zijn. Het is een mooie land, niet te groot en ook nog goedkoop. Misschien te weinig party-mogelijkheden voor de gemiddelde backpacker.

Bedankt voor je reacties! Ik zal zeker even laten weten hoe ik het heb gehad. :)